El Stockholmo - Dag 2 - Den vilda jakten på BK

Nu har jag varit vid Örlen två dagar och bara njutit av solen. Igår tog jag med mig marsvinen så de fick äta gräs...och i dag tog jag med mig Lina så hon fick äta sol. Två riktigt bra dagar. det hände massor av skoj men har fullt upp att få ut Stockholmsresan nu när Lina hänvisat alla hennes bloggläsare hit....så jag hänvisar väll tillbaka angående Örlen-vistelsen i dag då. http://komid.blogg.se/2008/august/sunny.html  ...Känn pressen Lina!!! ; )

Här kommer iallafall dag två av mina dagboksanteckningar från Stockholm.
______________________________________________

27 Juli


Började dagen med att handla frukost på Konsum. Smörgåsar, apelsinjuice och skogsbärsyoghurt. Vi satte oss på mormoderns stora balkong och njöt av den svala morgonluften medan frukosten filosifierades ner. Sedan vid 10.00 drog vi ner till turistcentret för att köpa Stockholmskort. Det var otäckt lång kö. Vi hade nummer 55 och de var på nummer 22. Som tur var hittade Lina en lite kortare kö ämnad för de som bara ville ha Stockholmskort. Vi fick en liten trevlig pocketbok som innehöll information om allt fantastiskt vi kunde göra med Stockholmskortet. Vi hade väntat oss en broschyr, men neeeej...vi fick en pocket.

Sedan bar det av till Naturhistoriska muséet. Innan vi tog oss till tunnelbanestationen så hälsade vi på "min fontän". Den är belägen bakom kulturhuset vid Sergelstorg och den badade jag i för 6 år sedan.

Ett ganska internt skämt jag och Lina hade, särskillt på våran naturhistoriska utflykt, var att prata engelska en massa. Folk vet ju inte var vi var i från. Så vi såg det som en chans att bättra på den lite. Sen att vi på en microsekund kunde svänga till svenska var ju bara roligt. Det fanns massor av kul inne på Naturhistoriska. Vi lekte en massa frågesportslekar, gjorde stress och reaktionstest och vi kollade på en massa döda djur...men de ägnade vi inte alltför mycket tid på...vi skulle ju ändå få se de flesta i levande exemplar senare på kvällen.

Efter att ha vandrat omkring på muséet i mer än fyra timmar så kände vi oss väldigt kraftlösa och tomma i magen. Vi vandrade till stan och såg en byggnad med STOOOOOORA neonbokstäver: "Burger King". "Äntligen ett BK som inte ligger vis slussen" tänkte Lina. Vi tänkte även att den borde vara i den byggnaden någonstans....men icke! Lina var så trött och hungrig så hon klampade in i adidasaffären som var belägen under den stora skyltningen och frågade var det fanns. "!0 minuter gångväg utmed den gatan" sa tjejen i affären.
VA?!?!? Det va ju sketlångt! Inte fan kan de skylta flera hundra meter ifrån sig själva på det sättet utan att informera oss att det är just en jävla bit att gå. Inte undra på att det var tomt där...folk tröttnade att leta innan de hittade dit...eller gick vilse på vägen. Det kändes verkligen som på netonnet-reklamen. Jag började seriöst undra om detta BK verkligen existerade på riktigt. Hur som helst fann vi det. Jag köpte ett Derbymål....dvs en whoppermeny med plusmeny. Då fick jag tydligen sponsra ett lag med 5kr också.
Tjejen frågade "Vill du sponsra Hammarby, Djurgården eller AIK?"
Jag sa till tjejen "välj du"
Lina utbrast "Hammarby!!!"
Så....häng Lina, inte mig, för det Emil (AIK) och Arvid (Djurgården)...jag är oskyldig. Eller...häng inte Lina...gnäll på henne istället.
Arbetsskadad som jag är så jämförde jag maten med de andra två stora hamburgekedjorna. BK var MYCKET godare än Max, men jag kan inte riktigt säga om jag föredrar McD eller BK. Beror vad jag är sugen på. Det var grymt gott iallafall.

Sedan åkte vi buss. Trist busschaufför. Ironiskt nog hängde det en reklamposter bakom hans hytt: "Man kommer inte långt med fel inställning". Sedan åkte vi Djurgårdfärgan till Djurgården. Lina blev lite förtjust när kaptenen hoppade upp på båten, lika smidigt som Batman, och drog av sig tröjan. Vi gick till Junibacken och åkte Sagotåg. Det var jättemysigt....men var va Mio min Mio? Vi hade ju nästan hoppats på att få se Christian Bale där...lilla Jum jum. Katla var lite läskig, mitt hjärta hoppade ett litet extrahopp. Junibackentjejen som mötte oss efter turen frågade om det var läskigt "JAAAAAAAAAAAAAAH!" sa jag med stora ögon och smet ut ur lokalen.

Sedan blev det Skansen.



 Lina tvingade mig till en ful pose vid "min fontän"



___________________________________________


fortsättning följer...


För nu orkar jag verkligen inte skriva mer så resten av dag 2 och våran Skansenvistelse dyker upp i morgon. Jag är helt slut. Har inte sovit utan att behöva ställa väckarklockan på över en vecka nu. Det har blivit i genomsnitt fem till sex timmar per natt...inte bra.


Kommentarer
Postat av: Agnes

nu är jag oxå här och spanar... inte visste jag att du bloggade . . . .

2008-08-02 @ 01:35:12
Postat av: arvid

Turista Turista, sånna kort är fan skoj ju!

Postat av: Lina

haha, låter som jag gör massa knäppt.."Lina gick in i adidasaffären". du var väl med hungrig! förresten låg den andra BK på centralen, inte slussen.

2008-08-02 @ 10:41:55
URL: http://komid.blogg.se/
Postat av: Lina

sådär, då kanske damen är lite mer nöjd nu?

2008-08-02 @ 17:33:51
URL: http://komid.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback