Det var ett tag sen...som alltid för de flesta nuförtiden.

Mina marsvin är ena riktiga glädjeknippen. De springer runt på hallgolvet. De busar, leker och pratar. Jag blir alldeles varm i hjärtat. Där välte Ichi matskålen igen, som hon ALLTID gör. När min mamma var marsvinsvakt till dem då jag och Mattias var i Thailand i 2 veckor så fick hon en hel kartong oöppnad pellets (500g) med till marsisarna. När jag kom hem var det slut. "Hur i stora skogen kunde det ta slut så fort?" sa jag (fast med ordet "helvete" i stället för stora skogen). Mamma svarade "Ichi välte ju ur maten hela tiden!". Ja, det är ju därför du bara får fylla på lite i taget och ofta kära mamma och inte full skål efter varje härjning. Söta mamma, vill bara väl. Ser dessutom på hennes små marsvin att de gått ner massor i vikt sedan hon bytte från marsvinsblandning till enbart pellets. De ser mycket friskare ut nu och inte som vandrande fettklumpar ;).

Ha ha, "The big bang theory" på TV. Sheldon bär hela serien. Ett geni indeed.

Hade en framgångsrik helg i helgen :D. De flesta vet säkert redan detta då jag levt på lyckoruset hela veckan. Inte en utan TVÅ vinster i Vinterdressyren. På ROBIN! Hästen(nästan ponnyn) som ridskolechefen för mindre än ett år sedan undrade om jag verkligen skulle tävla på. "Den där" hästen som fångade mitt hjärta i en period då jag tyckte att ridning inte var så roligt längre. Då jag nästan bävade för att dra mig till stallet.

Förra sommaren debuterade vi i en LC:1 med 160p (59.25%) och LB:1 156p (53.79%). Han gick ostadigt i form och kunde knappt galoppera samlat på tygeln.

Jag började rida i en specialinriktad dressyrgrupp på ridskolan och tog även en enormt givande privatlektion för Magda (ridskolechefen) och har jobbat och tillsammans med Robin, även om jag bara red honom på mina lektioner (ca 2-3 gånger i veckan). Efter det har vi varit ute och tävlat i Hova, Mariestad och ännu en tävling på hemmaplan med blandade resultat. På bortaplan så blev han så nervös, spände sig och tappade all framåtbjudning. Har jag kommit över 60% så har jag varit nöjd. Jag kände mig fortfarande som en underdog och hade en del sneda blickar på mig. Jag visste inte ens om det någon gång skulle lossna. Han var ju bara en skruttig ponny till utseendet, men tanken på de framgångsrika Isabelle och den "skruttiga hästen med hovskägg" Kajsa från hemmaklubben, gav mig hopp.

Sedan i Söndags så lossnade allt! Han var så fin och allt vi jobbat med föll på plats. Vi vann LC:2an med god marginal, 192p (68,57%) och då var det en ganska hård domare (vetskapen om att det var hon som skulle döma gjorde mig onödigt nervös i några dagar innan tävlingen).
I LB:1an var mitt mål godkänt (50%) då de dömer ännu hårdare och det var finare och fler privathästar anmälda. Han gick sisådär bra. Jag red inte lika fina vägar. Han var slöare. Sparkade i väggen vid en galoppfattning och vinglade med bakdelen överallt. Kändes sisådär bra och jag var t o m osäker på om jag skulle få godkänt. Jag ställde in Robin i stallet. Tog av honom all utrustning och gav honom mat och en MASSA morötter. Medan han åt och varvade ner innan jag kunde släppa ut honom i hagen så gick jag upp för att hämta protokollet. Innan jag tog mitt papper så kollade jag mina procent på resultatlistan. "va?....VA?....vA?!" Jag tittade flera gånger och texten, den var så liten och jag som ser så dåligt när linserna flyttar på sig ibland. "Var är mitt protokoll!?!?!?". Men visst var det så. JAg hade vunnit denna klassen också och tjänat in sköna 65% (190p). Jag blev lyckligast i världen (och är det fortfarande) och det kändes som om jag verkligen bevisat något för mig själv och många andra. Robin är en klippa och inte bara en lat skruttig häst som slänger av folk med sina bakut sparkar och bocksprång lite då och då. Han är min lilla kärlek. Ett hjärta av guld har han.

resultat / bilder

Såg förresten UP för två veckor sedan. Mysigaste filmen på länge. Var ett glädjande besked då jag såg att det fått sig en välförtjänt nominering i Oscars-kategorin "Bästa film". Hoppas att den vinner....Ja, över Avatar som det med var en bra film, men skulle jag se om en film hundra gånger så skulle jag hellre se Up än Avatar. Kevin är så skön, men Dug...han är min Idol och jag har varit beroende av Dug klipp sen jag såg filmen. Hoppas på en hund som Dug en dag. Glädje säger jag bara GLÄDJE!



 

Om du gillade Dug så titta på detta klipp också. Hundar gillar bollar, Dug är inget undantag.

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback