Onödigt vetande är också kunskap...

Kullerbytta....varför heter det så? Var kommer ordet ifrån? Varför vågar jag inte göra en kullerbytta varken framåt eller bakåt längre?

Äntligen en fundering som jag kom ihåg utan ett skrivblock! ...även om det var nära att jag glömde av det.

Däremot har jag glömt allt annat jag tänkt ta upp :P

Jag har iallafall lärt Ninja ett nytt trick i dag! Ninja verkar har förmågan att lära sig mindre viktiga saker mycket lättare än vardagslydnad...but then again, de flesta människor verkar ha en förmåga att lättare få in "onödig" kunskap i skallen än sådant de faktiskt måste lära sig. Är det måstet som gör det? Men hur mycket måste känner egentligen en hund inför vardagslydnad? Nu finns det ju ett uttryck som säger att ett av de största misstag man kan göra med en hund, eller djur i allmänhet, är att tro att de tänker som/är människor. Hur som så tog det endast en tränings-session á la tio minuter för att lägga en förbannat bra bas till tricket där hon går i en åtta runt mina ben. Med små hand+benrörelser så gör hon klockrena åttor. Nästa steg är endast benrörelser och lägga verbalt kommando på tricket. Kommer bli kalasbra! Hon tycker att det är jätteroligt!



Ur Wikipedia, en oförlitlig källa, men det skiter jag i för där kan man hitta mycket skoj information i kategorin onödigt vetande (revolt!):

En kullerbytta (från franskan culbuter ramla baklänges – cul bakdel och buter snava ) är en
voltliknande rörelse där både händer och rygg vidrör marken innan man kommit tillbaks stående i ursprungspositionen. Tidigare var verbet kullerbyttera. Numera används istället slå en kullerbyta oftare.

(märk väl att texten är direktkopierad från Wikipedia och att om sidan vore lag och tillförlitlig så skulle detta inneburit att så fort vi använder verb-formen av kullerbytta så skulle genast ett "T" försvinna.)



Söker man på "Kullerbytta" på Youtube så finner man det här:



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback